Konspekt wykładu:
1. Czym
jest design? Zdefiniowanie designu w odniesieniu do formy i funkcji
obiektów, z człowiekiem i jego tożsamością jako wartością nadrzędną w
określaniu, co zostało dobrze zaprojektowane.
2.
Wytwórczość
Huty Silesia w Rybniku
· Naczynia
emaliowane. Przedstawienie najważniejszych danych dotyczących
najsłynniejszej gałęzi produkcji Silesii – czas powstania, produkcja w
liczbach. Prezentacja naczyń emaliowanych z wystawy „Huta Silesia Design” w
Muzeum w Rybniku, wzbogacona informacjami dotyczącymi techniki produkcji i
zdobnictwa (sitodruk, kalkomania, złocenie, malowanie ręczne, natryskiwanie), a
także anegdotami związanymi z najciekawszymi użytkownikami tychże naczyń
(dygnitarze PRL, reprezentacja narodowa w piłce nożnej, członkowie dworu
angielskiego, rolnicy afrykańscy).
·
Inne
linie produkcji – kaloryfery, sprzęty AGD, produkcja wojskowa.
Przedstawienie pozostałych linii produkcyjnych Silesii, ze szczegółowym
omówieniem wytwórstwa na rzecz wojska i jego historycznego znaczenia.
·
Działalność
„marketingowa” Silesii i znaczenie budowania marki. Zaprezentowanie Huty
jako zakładu produkcyjnego o dość nowatorskim jak na swoje czasy podejściu do
sprzedaży – omówienie zagadnień katalogów produktów, badań rynku i ankiet,
modyfikacji oferty w dopasowaniu do zapotrzebowania rynku. Przedstawienie
kwestii znaku firmowego Silesii – jego odmian i znaczenia, zarówno
symbolicznego, jak i marketingowego.
·
Postać
Krystiana Burdy. Przedstawienie postaci artysty-plastyka, pracującego we
Wzorcowni Huty Silesia jako projektant – ważnej osoby z perspektywy rozwoju
lokalnego wzornictwa i designu.
3.
Architektura
Huty Silesia i dzielnicy Paruszowiec-Piaski
·
Krótkie omówienie historii powstania dzielnicy
wokół Huty Silesia
· Zaprezentowanie długofalowego znaczenia Silesii
dla wyglądu dzielnicy, ale także ogólnie krajobrazu Rybnika
· Wskazanie dwóch przeciwstawnych kierunków, w
jakie może zmierzać dzielnica – „rybnickiego Nikiszowca” lub wyburzanie i
zastępowanie nowym budownictwem fabrycznym
4.
Znaczenie
Huty Silesia w budowaniu tożsamości osób z nią związanych
·
Omówienie badań jakościowych, prowadzonych przez
autorkę projektu wśród dawnych pracowników Huty Silesia i ich rodzin
·
Wskazanie dużego znaczenia zakładu pracy w
budowaniu poczucia tożsamości i więzi jej pracowników, szczególnie w przypadku
osób mieszkających na terenie dzielnicy Paruszowiec-Piaski
·
Zaprezentowanie głównych motywów, pojawiających
się we wspomnieniach osób badanych:
Ø
Huta to
historia – przedstawienie krótkiej historii Huty Silesia oraz jej znaczenia
gospodarczego, wpływu na rozwój miasta.
Ø
Huta to
technologia – omówienie specyfiki rozrastania się Huty na przestrzeni lat,
wzbogacone anegdotami dotyczącymi chałupniczych sposobów budowania maszyn w
okresie PRL.
Ø
Huta to
społeczność – wskazanie na wielopokoleniowy związek między wieloma
rybnickimi rodzinami a Hutą Silesia jako zakładem pracy; podkreślenie znaczenia
emocjonalnego przywiązania do wspólnoty powstałej na skutek pracy w Silesii.
Ø
Huta to
kobieta – zaprezentowanie specyfiki profilu zatrudnienia w Silesii, gdzie
większość pracowników stanowiły kobiety.
Ø
Huta to
trud pracy – przedstawienie ciemnego oblicza Silesii i pracy w warunkach
mających negatywny wpływ (doraźny i długofalowy) na zdrowie pracowników.
Ø
Huta to
polityka – omówienie znaczenia politycznego Huty, ze szczególnym naciskiem
na końcowy etap istnienia zakładu i niekorzystne efekty połączenia gospodarki
kapitalistycznej z działalnością „Solidarności”, które przyspieszyły likwidację
Silesii.
5.
Współczesne
dziedzictwo Huty Silesia
·
Prezentacja współczesnych inspiracji
dziedzictwem Silesii – wystawa w Muzeum w Rybniku, warsztaty designu
emalierskiego dla dzieci, postindustrialny spacer śladami Huty, publikacje dot.
Silesii
·
Przedstawienie nowoczesnego oblicza „dziedziców”
Huty – firm działających na terenach niegdysiejszej Silesii, przynajmniej
częściowo kontynuujących wybrane linie produkcji, jak również tradycję
fabryczną dzielnicy Paruszowiec-Piaski
·
Wskazanie istnienia dziedzictwa Silesii w
większości rybnickich domów – naczyń i sprzętów „made by Silesia”, z których korzysta się do dziś.
Zdjęcia z wykładu pani Marty Paszko:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz